Van start tot finish aan de leiding in zijn "thuisrally". Mooier kon Vincent Verschueren zijn allereerste overwinning in het Belgisch rallykampioenschap niet wensen. De 37-jarige piloot uit Zingem behaalde in de TAC Rally zijn eerste grote triomf in het Belgisch rallykampioenschap. Daarmee onderlijnt hij zijn titelambities, want in West-Vlaanderen bleef hij Kris Princen, zijn belangrijkste titelrivaal, 14 proeven lang de baas.
Onder een stralende lentezon werd de derde manche van het Belgisch rallykampioenschap afgewerkt, maar het mooie weer bracht weinig geluk voor Kevin Abbring. De Nederlander, een van de topfavorieten, viel al voor de start van de eerste proef uit met de Peugeot 208 T16 van Peugeot België-Luxemburg. Ondertussen maakte Vincent Verschueren van de mistige openingsfase gebruik om een kleine kloof te slaan op Kris Princen, zijn enige overgebleven titelconcurrent. Terwijl Princen gokte op een hardere compound, koos Verschueren resoluut voor een zachte band en daarmee maakte hij op het koude asfalt het verschil. De 15" die hij op de eerste vier proeven pakte, zou Princen nooit meer goedmaken. Na een spannende finale pakte Vincent Verschueren zijn eerste algemene overwinning met 8" voorsprong op Kris Princen.
"Deze eerste overwinning doet enorm veel deugd, niet alleen voor mezelf, maar vooral ook voor het ganse team van Godrive, voor Veronique, mijn copilote en natuurlijk voor Gaby Goudezeune, die dit allemaal mogelijk heeft gemaakt," aldus een geëmotioneerde Vincent Verschueren. "Ik heb op de laatste proeven geen moment getwijfeld. De auto was perfect vandaag. Ik ben een Oost-Vlaming, maar toch voelt de TAC Rally aan als een thuiswedstrijd. Dat maakt deze zege nog zoveel mooier."
Kris Princen had vooraf getekend voor de tweede plaats, want enkele dagen geleden was deelnemen hoogst onzeker door de gebroken rib. "Maar, ik heb geen pijn gehad en ik ga die blessure zeker niet als excuus gebruiken. Deze ochtend koos ik voor te harde banden en was mijn vertrouwen ook niet optimaal na onze crash in Spa. Daar heb ik de rally verloren, maar we hebben ons geamuseerd, want we hebben de ganse rally hard gestreden," vertelde Kris Princen erg sportief.
Voor de derde plaats werd de ganse rally hard gestreden. In de openingsronde brak Melissa Debackere een draagarm op haar Skoda Fabia, vervolgens ging de servopomp stuk op de DS 3 R5 van Bert Cornelis, zodat uiteindelijk Tim Van Parijs kon schitteren met zijn Porsche 997 GT3, al beleefde de spektakelman nog een spannende slotfase. "Op de voorlaatste proef had ik plots drukverlies in de band rechts achteraan. Bij controle bleek de velg gescheurd. Ik vreesde een lekke band, dus reed ik voorzichtig. Gelukkig is onze podiumplaats niet in gevaar gekomen, al kwam Lietaer terug tot op 4"," genoot Van Parijs, die met zijn team vier Porsches aan de finish bracht, bovendien allemaal in de Top 12!
De 4de plaats ging naar Paul Lietaer met zijn historic Subaru Legacy RS. Lietaer won natuurlijk ook de strijd in het Historic-kampioenschap, maar de 4de plaats algemeen was een stunt: "Ik heb vandaag het potentieel van de Subaru pas echt gevoeld. De afstellingen stonden op punt en ik kon voluit aanvallen. Ik denk dat we klaar zijn voor de strijd in de Ypres Historic Rally!"
Polle Geusens rukte na een voorzichtige start nog op naar de 5de plaats op 4"8 van Lietaer, nadat Pieter-Jan Maeyaert in de slotfase nog een foutje maakte en daardoor van de 4de naar de... 28ste plaats tuimelde.
De Top 10 werd vervolledigd door Guino Kenis, zesde met zijn Mini RRC, Chris Van Woensel, die de Croky Porsche van Jochen Claerhout feilloos naar de finish stuurde, Benoît Allart, Claudie Tanghe en Bruno Parmentier.
Bij de Juniors liet favoriet Guillaume de Mevius zich in de openingsronde al verrassen. De Peugeot-piloot ging van de baan. Sébastien Bédoret, winnaar van de Junior Award, won de strijd in RC4, voor Pierre Vauterin en Tobias Brüls.
In Historic stond er geen maat op Paul Lietaer. Dirk Vermeirsch werd tweede met zijn Ford Sierra Cosworth. De twee titelkandidaten Robin Maes en Stefaan Prinzie werden respectievelijk derde en vierde, met amper 5"6 verschil.